תאילנד – תעודת זהות

שם: תאילנד (פירוש השם:"מדינת החופש").
שם נעורים: סיאם.
תאריך לידה: 1,238 לספירה.
גיל: 771
מקום לידה: סוקותאי.
עיר הבירה: בנגקוק.
סימני זיהוי: חיוכים.
מס' תושבים: 60 מיליון.
צורת שלטון: מונרכיה דמוקרטית.
שם המלך: בהומיבול אדוליאדיי, התשיעי לשושלת צ'קרי, יליד 5 בדצמבר 1927.
שטח כולל: 514,000 מ"ר פי 23 משטחה הכולל של מדינת ישראל.

מיקום

דרום מזרח אסיה, בין הודו לסין. שכנותיה בחלק הצפוני: מיאנמר (לשעבר בירמה), לאו וקמבודיה, בדרומה  – מלזיה.
הטופוגרפיה: ארבעה אזורים. אזור הצפון הררי, המישור הפורה במרכז, הרמות הצחיחות למחצה בחלק הצפון מזרחי של המדינה, וחצי האי הדרומי – אזור טרופי, מרובה איים.
אקלים: טרופי לח, שלוש עונות: העונה היבשה (מנובמבר לפברואר), העונה החמה (מרץ,אפריל ומאי), והעונה הירוקה (ביו יוני לאוקטובר).

דת ומיעוטים אתניים

התאים הם המיעוט הגדול ביותר. מיעוטים נוספים: בני שבט המון, בורמזים,  הקמר, הלאו, המלאזיים, ההודים ובעיקר הסיניים (כ-12% מהאוכלוסיה). הדת השלטת היא הדת בודהיסטית (כ-95% מכלל האוכלוסין), בעיקר בחלקה הדרומי של המדינה קיים גם מיעוט מוסלמי.

תאילנד הינה אחת מהמדינות היותר מאמינות בעולם הבודהיסטי. הדת הלאומית הינה הבודהיזם הטרהוואדי (Theravada Buddhism), שהינו פלג של הבודהיזם ההיניאני (Hinayana-Buddhism), אשר כ- 90% מכלל האוכלוסייה משתייכת אליו. שאר האוכלוסייה בתאילנד מורכבת בעיקר ממוסלמים, מנוצרים ומבני דת ההינדו, אשר ללא יוצא מהכלל נהנים מחופש דתי מוחלט. לדת הבודהיסטית השפעה מכרעת בחיי היומיום בתאילנד.

קיימת הערכה רבה לנזירים בודהיסטים בוגרים ומרכז החיים החברתיים והדתיים בערים ובכפרים נסב סביב המקדשים. המדיטציה, המהווה אחד מהאלמנטים העיקריים בדת הבודהיסטית, מתורגלת באופן יומיומי על ידי מספר רב של תאיים כאמצעי להשגת שלווה פנימית ולשיפור האושר האישי. המבקרים בתאילנד יכולים ללמוד את עקרונות היסוד של המדיטציה במספר מרכזים המצויים בבנגקוק וברחבי המדינה.
שפה: תאית. שפה טונלית, בעלת חמישה צלילי הגייה שונים. לכל מילה יכולים להיות מספר מובנים שונים, בהתאם לאופן ההגייה שלה. לכן לאנשי המערב קשה ללמוד את השפה.

הפרשי שעות: שעון תאילנד מקדים את שעון ישראל ב- 4 שעות.

מטבע: המטבע הרשמי של תאילנד הוא ה"באט (baht)" וערכו נכון ל 1.2.2009: 8.86 ₪ = 1 באט.  ניתן להחליף דולרים ואירו בכל בנק ובית מלון. ישנם כספומטים בערים הגדולות. ניתן לשלם בכרטיסי האשראי בכל מלון וברב מרכזי הקניות אך לא בכל החנויות ומסעדות. גם travel cheques ניתן להחליף ברב הבנקים.

ויזות: ויזת תייר ל-30 יום ניתנמ בחינם (באופן אוטומטי) לאזרחי מרבית מדינות העולם, כולל ישראלים, בתנאי שהנוסע מחזיק כרטיס טיסה הלון ושוב של מקסימום 30 יום. לנוסעים עם אזרחות אחרת או מטייךים המתכוונים לשהות בתאילנד לתקופה ארוכה יותר, נא לפנות אל הקונסוליה בהרצליה או בטל 09-9548412.

חיסונים: אין צורך בחיסונים. משרד הבריאות ממליץ לשוהים בתאילנד מעל לחודש להתחסן נגד הפטיטיס A וכן לקבל זריקת אנטי טטנוס.

חשמל: הזרם הוא 220 וולט. השקעים עם שני חורים (מעוגלים או ישרים).

שגרירות ישראל בבנגקוק שוכנת ב-Ocean Tower, Sukhumvit Soi 19, טל 2049200, פקס 2049255. דוא"ל: [email protected]

שירותי בריאות: בכל אתרי התיירות קיימים מרפאות ובתי חולים פרטיים ותיבוריים מהרמה הגבוה ביותר. חשוב להצייד בביטוח בריאות ומטען, הכולל כיסוי מקסימלי והטסה.

טיפים: אל תחסוך במתן הטיפ… החדרניות בבתי מלון, מלצרים במסעדות, נהגים, מדריכים מקומיים – חיים מהטיפים שלך. מקובל להשאיר 10% תשר.

טלפונים: הקידומת הבינלאומית של תאילנד היא 66 ושל בנגקוק – 2. טלפונים סלולריים של שלושת הרשתות הגדולות בישראל פועלת בתאילנד. מאוד מומלץ להביא עוד מכשיר ולרכוש sim  בכל Seven Eleven (הדגם התאילנדי של am pm הנמצא בכל מקום) כך ששיחות נכנסות לא עולות בכלל ושיחות מקומיות פרוטות בלבד.

רכבות: שירותי הרכבות הם דרך נוחה וזולה לעבור מרחקים ארוכים בתוך תאילנד. ברכבות שלוש מחלקות כאשר היקרות יותר ממזוגות ונוחות. ממומלצת במיוחד רכבת הלילה מבנגקוק לצ'אנג מאי, נסיעה של כ-14 שעות. לפרטים נוספים:www.seat61.com/Thailand.htm וכמובן גם באתר הרשמי www.railway.co.th.

השכרת רכב: כל חברות השכרת הרכב הגדולות פועלות בתאילנד. חשוב לזכור כי הנהיגה בצד שמאל. חשוב להצייד ברשיון נהיגה בינלאומי. רוב השילוט בדרכים והמפות הם באנגלית.

מסוכן?

תאילנד ידועה בניטרליות הפוליטית שלה ובקבלת האורחים המאוד חמה כלפי בני עמנו. בטחון הפנים עומד בראש סדר העדיפויות של ממשלת תאילנד ולפיכך קיימת תחושת בטחון בכל מקום. כישראלים, לכל יעד בעולם, אליו נגיע, עלינו לנקוט באמצעי זהירות, ולא להפגין את היותנו ישראלים.

האלימות בתאילנד כלפי תיירים נמוכה ביותר. יש להיזהר מנהגי מוניות המסרבים להפעיל את המונה ובכוח רוצים להסיע אתכם לחנות או למקום בילוי; מוצע להימנע מקניית יהלומים או זהב בחנויות שאינן מאושרות וכמו תמיד יש לשמור על הדרכון, על הכסף ומסמכים אחרים חשובים בכספת המלון.